Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021!

Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021!

In het tweede half jaar van 2021 stoomden we maar liefst zeven kleine culturele instellingen uit Amsterdam klaar voor een crowdfundingcampagne met het traject City, Company & Crowd. De komende tijd zullen de instellingen van start gaan op voordekunst.nl! Wie zijn de deelnemers?

City, Company & Crowd is een traject in samenwerking met het Amsterdams Fonds voor de Kunst waarbij deelnemers in het traject, bestaande uit 5 workshops, begeleid worden om 15.000 euro op te halen voor een specifiek project door middel van crowdfunding, sponsoring en matchfunding. Lees hier meer over het traject.

 

Vrienden van de Kamermuziek

Stichting Vrienden van de Kamermuziek zet zich in om op toegankelijke wijze kamermuziekconcerten naar een breed publiek te brengen. De stichting biedt een podium aan jong volwassen musici; musici die met een of twee benen in de (inter)nationale muziekwereld staan. De concerten zijn thematisch van opzet, worden altijd toegelicht door de musici middels leuke anekdotes, en worden omlijst door een drankje, bij het thema passende hapjes en een meet & greet tussen het publiek en de musici na afloop.

“We willen dit seizoen vier kamermuziekconcerten organiseren, waarbij ruim 20 musici een podium wordt geboden, en waarbij we volop kunnen inzetten op het bereiken van een breed publiek.''

En dat is gelukt! De campagne was een succes! In totaal haalde Vrienden van Kamermuziek € 16.180 op.

Bekijk de campagne > 

 

Platform Nexus

Nexus is een groep van zes individuele makers uit verschillende disciplines, die bij elkaar kwamen om een creatief platform te bouwen. Ze zijn installatie- en performancekunstenaars, zich bewegend tussen de werelden van theater, dans en beeldende kunst. Onlangs zijn ze verhuisd naar een magazijn in de wijk Het Domijn in Weesp. Platform Nexus renoveert het enorme magazijn om er een gemeenschappelijke creatieve werkruimte van te maken, waar ze zij aan zij kunnen werken, wat kruisbestuiving en samenwerkingen mogelijk maakt, en waar werk gedeeld kan worden met het publiek. Het doel is om een culturele basis te worden, van waaruit ze zowel individueel als collectief werk maken. 

Inmiddels zijn zij gestart met hun crowdfundingcampagne!

''Help mee met het opzetten van kunstenplatform Nexus: een nieuwe artistieke makersplaats in Weesp waar jonge kunstenaars elkaar ontmoeten. Met jouw hulp kunnen we onze nu nog lege loods verbouwen tot theaterzaal, werkplaats en dansstudio.''

Bekijk de campagne >

 

ZOGrace Creative Agency

ZOGrace Creative Agency is actief in Amsterdam Zuidoost. ZOGrace verbindt, creëert, organiseert en entertaint! De organisatie verbindt (culturele) instellingen met het diverse publiek woonachtig in dit deel van de stad. Naast verbinding in de wijk brengen ze hiermee talentvolle jazzmuzikanten uit de wijk een stuk verder in hun ontwikkeling.

''In het bruisende Amsterdam-Zuidoost wil ZOJazz Stage hét nieuwe jazzpodium van Amsterdam ontwikkelen waar Jazzmusici, jonge Jazztalenten en buurtbewoners samen komen en hun gezamenlijke liefde voor jazz kunnen delen! Op deze manier houden wij samen de rijke muzikale geschiedenis van Zuidoost in eren en maken wij jongeren uit het stadsdeel enthousiast voor Jazz''

 

 

Stichting Beleef de Nederlandse Natuur

‘Onder het Maaiveld’ is een film van EMS Films over de bodem: een zoektocht naar een visuele metafoor tussen het ‘rooten’ van planten en het ‘rooten’ van een nieuwe gemeenschap. Tijdens het filmen fotografeert Miriam Brunke de makers en mensen die later ook in de documentaire te zien zijn. De foto’s laten de verbinding tussen mens en natuur zien; hoe een gemeenschap van mensen ontstaat als je met de natuur bezig bent en hoe goed het voor je mentale gezondheid is door in weer en wind buiten te zijn. De kwaliteit van ons eten, leven en klimaat is afhankelijk van de bodem; door het vastleggen van mensen en door te laten zien hoe ze samen hun best doen voor een gezonde bodem, wordt dit complexe onderwerp tastbaar en herkenbaar gemaakt. De foto’s zullen worden getoond in een bijzondere verplaatsbare buitenexpositie. 

Binnenkort online!

 

Stichting Embrace

Educatief zelfzorgplatform Embrace verbindt middelbare scholieren met zelfzorg en activisme, door middel van kunst en creativiteit. Embrace richt zich op iedereen die buiten de norm valt: jongeren die deel uitmaken van de LHBTI+ gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond of die te maken hebben met racisme. Doel is om een inclusieve, diverse omgeving te creëren. Met City, Company & Crowd realiseert Embrace een zelfzorgworkshop en -pakket over identiteit, aansluitend bij een dansvoorstelling. De workshop en voorstelling wil Embrace naar scholen en verzorgingstehuizen brengen.

Binnenkort online! 

 

Homemade Productions

Stichting Homemade Productions maakt voorstellingen over maatschappelijke thema's, meestal voor jongeren en liefst ook met zoveel mogelijk jongeren in het makersteam.

“Dit jaar maken we Klaartje de Zwarte Walvisch, een voorstelling voor kinderen van 11 tot 14 jaar. De hoofdpersoon heeft werkelijk bestaan, ze is in 1943 naar de Joodsche Schouwburg weggevoerd en in Sobibor om het leven gekomen. Klaartje vertelt het verhaal over Jodenvervolging, oorlog en discriminatie als een verhaal over Walvissen, Oceanen en Verre Landen, om kinderen hierover te leren.” 

Binnenkort online!

 

The Beach

The Beach is een werkplaats en hub voor sustainist design gevestigd in Amsterdam Nieuw-West. Met mensen en organisaties maken ze projecten die gemeenschappen versterken. Waarden als duurzaamheid, menselijke maat, eerlijk delen zijn daarbij het kompas. Het ontwerpen van nieuwe vormen van relaties – het maken van nieuw maatschappelijk weefsel – en onderzoek naar de onderliggende processen is de kern van wat ze doen.

“Met City, Company & Crowd realiseren we 3SF: 3-zijdig voetbal met een 6-zijdig veld en 3 doelen. Dit spel, bedacht door kunstenaar Waël El Allouche en ontwikkeld met personal trainer Bilal El Hadaoui en The Beach, is een unieke combinatie van bewegen en creëren, van media en voetbal. In dit project worden jongeren van 10 tot 14 jaar uitgedaagd een nieuwe variant van voetbal, namelijk 3-zijdig voetbal te spelen.”

Binnenkort online!

 

City, Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst. Niets missen? Je volgt de verhalen van de deelnemers via Facebook, Instagram of LinkedIn!

© 2022