Maker aan het woord: De Hollanders

Maker aan het woord: De Hollanders

De Hollanders is een jong theatergezelschap van vier theatermakers en een vormgever. De groep studeerde af in 2011. Geen ideaal jaar om je carrière te starten; er werd flink bezuinigd op kunsten en ook theater bleef daarbij niet buiten schot.

2

Fotografie: Catharina Gerritsen

De afstudeervoorstelling, eveneens genaamd De Hollanders, was een groot succes. “We kregen daarna veel aanbiedingen om in theaters te spelen”, vertelt actrice Simone van Bennekom, “wat we alleen niet gelijk doorhadden, was dat spelen geld kost. Vaak meer dan het je als gezelschap oplevert.”

Voor deze voorstelling werkten De Hollanders samen met Arnon Grunberg. Hij schreef een stuk op basis van zijn ervaringen bij de Nederlandse troepen in Afghanistan. De Hollanders waren fan van zijn voetnoot in De Volkskrant. Grunberg noemde zichzelf eens ‘een vriendelijke vampier.’ Van Bennekom begrijpt die term wel – “hij is misschien ook een beetje eng”, maar ze vond hem vooral razend interessant en intelligent: “Hij werkt zo hard, dat hij zichzelf kan overstijgen. Hij leverde een perfect script af. Elk woord, elke punt, elke komma. Alles klopte.”

“We bleven elkaar in die tijd maar bellen over hoe snel het ging."

Na het afstuderen wilde het gezelschap het stuk vaker spelen. In eerste instantie dachten ze het geldgebrek op te kunnen vangen met bezuinigingen: “Dan maar zonder decor, dachten we. We zien wel waar het schip strandt.” Maar de productieleider was duidelijk. Om het stuk te hernemen, is geld nodig. 

20150830_0052_kopie

 Fotografie: Catharina Gerritsen

De Hollanders wilden via voordekunst 4.200 euro ophalen. De gunfactor bleek hoog, de donaties kwamen razendsnel binnen. Binnen vier dagen was het doel bereikt: “We bleven elkaar in die tijd maar bellen over hoe snel het ging. Dat was hartverwarmend. Zelfs toen de 100 procent bereikt was, bleven mensen doneren.”  

Uiteindelijk werd er 6.200 euro opgehaald. “Dat was echt een steun in de rug om door te gaan. Wij vonden het een voorstelling die gemaakt moest worden, en gelukkig waren veel mensen dat met ons eens. Dankzij voordekunst hebben meer mensen ons stuk kunnen zien, daar was het ons om te doen.”

“Financiering is belangrijk, maar uiteindelijk wil je ook publiek dat naar je voorstelling komt." 

4

Fotografie: Catharina Gerritsen

Waar je bij het aanvragen van een subsidie een anonieme aangelegenheid is, ga je bij crowdfunding een relatie aan met je publiek: “Financiering is belangrijk, maar uiteindelijk wil je ook publiek dat naar je voorstelling komt. Door de aanpak van voordekunst, waarbij je direct contact hebt met je publiek, voel je je echt gesteund in je werk. Mensen die je steunen vinden het blijkbaar belangrijk dat het er komt. Die wederkerigheid maakt de aanpak van voordekunst aantrekkelijk.”

Bekijk hier de crowdfundingcampagne van De Hollanders.

 

Tekst: Hotel Content

Foto’s: Catharina Gerritsen

© 2017