De Naaierij: ‘’We voelen ook heel veel dankbaarheid voor de donateurs, ze voelen echt als fans’’

De Naaierij: ‘’We voelen ook heel veel dankbaarheid voor de donateurs, ze voelen echt als fans’’

Isabel en Roosmarijn openden in 2019 de Naaierij in het centrum van Den Haag: een ontmoetingsplek waar je meer kunt leren over duurzame mode, met het oog op reparatie en upcyclen. Het duo startte in 2022 een crowdfundingcampagne voor hun NAAIERIJ REPARATIE BOEK en ontving daarbij een bijdrage van onze matchfundingpartner Gemeente Den Haag. We spreken Roosmarijn over het ontstaan van het duurzame naaiatelier, de crowdfundingcampagne voor hun reparatieboek en de bijzondere ontmoetingen met hun donateurs.

Foto's door Lotte van Uittert

 

‘’We zijn begonnen terwijl ik nog aan het afstuderen was aan de kunstacademie.’’ vertelt Roosmarijn. ‘’Mijn compagnon Isabel gaf al naailes en was op zoek naar een vaste plek, want die deed dit vooral op horecaplekken’’. Via Instagram kwamen de twee met elkaar in contact om zo een atelier te kunnen delen. ‘’We kenden elkaar nog helemaal niet, we wisten niet eens zo goed van elkaar wat de ander deed. Maar onze ideeën overlapten heel erg. Toen hebben we bedacht: Als we alle twee naaien, is het wel leuk om het atelier een naam te geven, dat werd de Naaierij.’’

Schermafbeelding_2022-12-05_om_09-52-42 

 

We gaan niet voor je repareren, maar we kunnen het je wel leren

De twee begonnen met een ‘repair’café’, waarbij je elke vrijdag en zaterdag onder het genot van een kopje koffie je kleding kunt repareren. ‘’Maar inmiddels verkopen we ook vintage kleding, upcyclen we kleding met oude stoffen en kun je naaibenodigdheden, fournituren en naaimachines kopen.’’ En alles bij de Naaierij is tweedehands. Dat ligt dan ook helemaal in lijn met de missie van de Naaierij: Je weer meer in touch te laten komen met een kledingstuk. Om je weer waarde te laten hechten aan kleding. Dit doen ze door repareren en upcyclen, maar ook door te laten zien wie het product maakt.

‘’In het begin wisten mensen niet zo goed wat we deden, we waren ook nog een nieuw concept’’ vertelt Roosmarijn. ‘’Mensen kwamen best vaak de winkel in met de vraag om hun kleren te repareren. Maar daarvoor zijn we er niet. Dus toen hebben we de slogan bedacht: We gaan niet voor je repareren, maar we kunnen het je wel leren’’.

Tegen het eind van corona besloten ze het repareren er wél bij te doen. ‘’We merken dat mensen veel vertrouwen in ons hebben, dat we met een creatieve oplossing komen. En dat je bijvoorbeeld een kledingstuk dat je wel mooi vindt maar net niet goed zit, kunt vermaken waardoor je het wel gaat dragen’’ aldus Roosmarijn. ‘’Uiteindelijk moeten mensen reparatie gaan zien als een optie en het is mooi meegenomen als mensen het zelf ook gaan leren en doen.’’

 

Crowdfunding voor het NAAIERIJ REPAIRBOEK

Door middel van het NAAIERIJ REPAIRBOEK kunnen mensen dit dan nu ook makkelijker zelf doen. ‘’We hadden ook een droom om een boek te maken, omdat we uit eigen ervaring met naai-tijdschriften de uitleg die daarin stond onduidelijk vonden of wat truttig’’. En daarbij kwam ook nog eens dat heel veel boeken niet gericht zijn op reparatie. ‘’Dus als we meer impact willen maken, kunnen we dat niet alleen met een winkel in Den Haag doen. Maar met een boek kunnen we zonder er zelf bij te zijn mensen dingen uitleggen’’.

Voor het boek startten ze een crowdfundingcampagne. ‘’Er komen gewoon veel kosten kijken bij een boek, we zijn een startend bedrijf dus kunnen niet opeens duizenden euro’s lappen. We hadden inmiddels een groep volgers achter ons staan, dus daarom dachten we ook wel dat crowdfunding de beste optie was.’’. 

Het doelbedrag voor het boek werd 15.000 euro. Zowel Isabel als Roosmarijn hadden al eens eerder gecrowdfund, maar voor kleinere bedragen. ‘’We vonden het spannend om te crowdfunden. Je denkt dat lukt ons wel, maar halverwege de looptijd word je toch wel een beetje zenuwachtig want je wil echt wel veel geld ophalen’’ aldus Roosmarijn.‘’Maar toen hadden we het er met een collega in de straat over en die zei: ‘’Je moet het gewoon zien als een pre-order en het boek voor verkopen in plaats van dat je mensen geld vraagt te doneren. Mensen willen dat boek hebben!’’

 

 

Samen meer mogelijk maken met matchfunding

Matchfundingpartner Gemeente Den Haag droeg bij aan de campagne. Gemeente Den Haag draagt bij aan projecten van Haagse makers. Bij campagnes die zich hebben bewezen door 75% van de financiering rond te krijgen, vult de gemeente tot het doelbedrag aan. 

Roosmarijn: ‘’We wisten van niets, want voordekunst stelt je voor aan partners. Dit bericht voelde wel als een duwtje in de rug, zo van: Oké, de gemeente staat ook achter ons, we moeten gewoon even doorpakken nu!’’. Uiteindelijk slaagde de campagne en haalden Isabel en Roosmarijn meer dan het beoogde doelbedrag op. Uiteindelijk werd er door 300 donateurs en gemeente Den Haag samen 16.580 euro opgehaald

‘’We voelen ook heel veel dankbaarheid voor de donateurs, ze voelen echt als fans’’. Roosmarijn en Isabel vroegen hun donateurs ook als tester voor het boek waarbij ze donateurs uitnodigden voor speciale testavonden. ‘’Dan zetten we de spullen klaar en dan verdeelden we opdrachten uit het boek over de donateurs, zij maakten dan aantekeningen voor ons en gaven feedback over wat nog onduidelijk was. Bij zo’n praktisch boek, waarbij je handelingen moet doorlopen, dachten we het is wel belangrijk dat het begrepen wordt’’.

Eigenlijk meldden te veel mensen zich aan om te helpen met het testen van het boek. ‘’En mensen kwamen echt van ver, uit Den Haag maar bijvoorbeeld ook uit Breda. Dan krijg je wel een warm gevoel, dat doen ze allemaal voor niets gewoon omdat ze ons willen helpen. Dat is wel heel bijzonder.’'

Schermafbeelding_2022-12-02_om_17-19-19

 

Fijn nieuws voor Haagse makers en instellingen: Gemeente Den Haag blijft creatieve crowdfundingcampagnes op voordekunst ondersteunen! Denk jij na over crowdfunding voor jouw creatieve project? Stuur dan vandaag nog jouw idee in en we geven je vrijblijvend advies!

© 2024