Voordekunst kiest: De Krakeling - DE DEUR ZIT DICHT

Voordekunst kiest: De Krakeling - DE DEUR ZIT DICHT

De Krakeling bestaat dit jaar 40 jaar! Al vier decennia theatervoorstellingen voor kinderen, dat mag gevierd worden. Voor de gelegenheid wil het theater daarom nog toegankelijker worden voor iedereen. Letterlijk. 

In De Krakeling doen veel kinderen hun allereerste onvergetelijke theaterervaring op. De Krakeling is toegankelijk, laagdrempelig en geeft iedereen een warm welkom. De grote rode deuren zijn daarbij iconisch - maar erg praktisch zijn ze niet. Ze zijn namelijk loodzwaar en moeilijk open te maken, zeker voor kinderen. 

giphy-2

Daarom is het theater nu aan het crowdfunden voor een nieuwe entree. De rode deuren blijven staan, maar worden opengezet en daarachter komt een toegankelijke glazen entree. 

Van turnzaal naar toneel

Het Rijksmonument dat De Krakeling heet werd gebouwd in 1887 als turnzaal; als je goed kijkt kan je hier nog een paar details van terugzien. De naam is een knipoog naar de Koekjesbrug, de brug met een aparte naam die pal achter het gebouw ligt. Vanaf 1978 is het een theater voor de jeugd en nu komen hier dagelijks kinderen en jongeren tussen de 2 en 18 jaar voorstellingen bezoeken.

Oefeningen

De Krakeling toen het nog een turnzaal was.

Met de campagne willen ze het benodigde bedrag van €20.000 voor de verbouwing van de entree bij elkaar krijgen. "Wij vragen voor onze verjaardag van ons publiek, buren, grote en kleine vrienden, theatergezelschappen en iedereen die De Krakeling een warm hart toedraagt een bijdrage voor deze entree." 

"Als theater voor kinderen en jongeren willen we natuurlijk geen saaie entree."

Een deur vol namen

Als je € 50,- doneert kan je de naam van een kind - neefje, nichtje, dochter, zoon, buurkind, favoriete bijlesleerling - op de nieuwe deur laten vereeuwigen. Marleen Lamers, de zakelijk manager van De Krakeling, vertelt: "Als theater voor kinderen en jongeren willen wij natuurlijk geen saaie deuren, maar een entree waar iedereen zich direct welkom voelt. Een deur met heel veel voornamen van kinderen laat direct zien voor wie wij bestaan; en als jouw naam ergens op de deur stap je er ook gemakkelijk naar binnen, toch?" 

IMG_0048

De rode deuren blijven intact, maar komen open te staan en er komt een mooie glazen entree achter. 

Onuitwisbare indruk 

De campagne is inmiddels over de 70%; er is zeker nog meer nodig. Toch zijn de medewerkers al heel tevreden met de campagne. "Wij krijgen zulke leuke reacties! We hadden hier van tevoren helemaal niet over nagedacht, dus elke reactie is echt een verrassing voor ons. Hier op kantoor bespreken we ze allemaal." 

Ze zijn ook echt geraakt door hoeveel mensen er als kind kwamen en nu met hun eigen kinderen of zelfs kleinkinderen komen. "Erg bijzonder vinden we het dat iemand zei dat hij/zij als kind in de Krakeling is geweest en dat dit een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Dat is waar we het voor doen." 

Verder dromen

Naast de nieuwe deuren komt er dit jaar nog een droom uit voor de Krakeling: een eigen voorstelling maken. "En nota bene over Martin Luther King en zíjn grote droom. Daarmee en natuurlijk met alle andere voorstellingen willen wij zoveel mogelijk kinderen en jongeren een eerste theaterervaring geven. Een ervaring die een kijkje geeft in een andere wereld, die je iets geks/moois/bijzonders laat zien. Kortom: een ervaring die ze hun hele leven bijblijft." 

De crowdfundingcampagne van De Krakeling loopt nog t/m 28 maart 2018. Je kunt hier jouw steentje bijdragen! 

© 2018