Voordekunst kiest: De Groene Zwaan

Voordekunst kiest: De Groene Zwaan

Al bijna 400 jaar (!) is De Groene Zwaan de parel van het Noord-Hollandse dorp De Rijp. Oorspronkelijk een pakhuis, toen eeuwenlang een Lutherse Kerk, en inmiddels een bruisend cultureel centrum in het levendige dorp. Je begrijpt, al die eeuwen intensief gebruik hebben hun sporen nagelaten… En daarom voert team De Groene Zwaan campagne voor een zwaanzinnige restauratie!

Vanwege de sfeer en de historie van het pand is De Groene Zwaan een heel bijzonder cultureel centrum. Enthousiaste vrijwilligers stellen een compleet cultureel programma samen van muziek, film, theater en nog veel meer, met een frequentie die je doorgaans alleen in grote steden vindt.

Crowdfunding-organisator Maaike Bosma: ‘Je ontmoet er telkens weer nieuwe én oude vertrouwde dorpsgenoten. In De Groene Zwaan kun je helemaal jezelf zijn en maakt het niet uit wie je bent: stratenmaker en psychiater staan er schouder aan schouder met een biertje in de hand.’

De Groene Zwaan als talentontwikkelaar

De organisatoren van de crowdfunding campagne, Maaike Bosma en Jeanneke Scholtens, zijn beiden oud-bestuursleden van De Groene Zwaan. Jarenlang hadden ze een actieve rol binnen de organisatie, maar ze maakten in het centrum ook vrienden voor het leven, vonden er een grote liefde en konden er hun creatieve en organisatorische talenten ontplooien.

MaaikeenJeanneke

Crowdfunding kanjers Maaike Bosma en Jeanneke Scholten

Maaike Bosma: ‘Elke keer opnieuw: veel voorbereiding en hard werk. Zodra de deuren open gaan zie je hoe alles op z’n plek valt: al die vrijwilligers die ‘hun ding’ doen, alles loopt ineens zoals het moet, de boel is vol in bedrijf.’

 

‘Zoals het in veel grotere theaters met professionals gaat, zo gaat het bij ons ook, alleen staan onze mensen er louter uit liefde voor de Zwaan. En dat straalt ervan af.’

 

De talenten die ze ontwikkelden bij De Groene Zwaan hebben ze inmiddels gebruikt om, in Jeanneke's geval, een organisatie- en communicatiebureau te starten en, in Maaike's geval, om filmmaker te worden. Met deze crowdfundingcampagne is het cirkeltje rond: ze gebruiken hun ervaring om een giga doelbedrag bij elkaar te funden. 

Zwaanzinnig campagne voeren

De dames zitten inmiddels vol adviezen over crowdfunding: ‘Je moet hard, heel hard moet werken in zo’n periode. Alles moet nu, niets kan een paar weken later ook nog wel. Zorg dat iedereen dat weet en dat iedereen er juist in die periode helemaal voor gaat. En misschien wel het belangrijkste: blijf positief, blijf erin geloven.’

 

‘Belangrijk: op een brutale vraag kan zomaar een bevestigend antwoord komen.’

 

Ze hameren op communicatie en planning voor en tijdens de campagne, en drukken makers die overwegen om te gaan crowdfunden op het hart om een actie niet impulsief te starten.

 Details

Restauratie is hard nodig...

 

Een lange voorbereiding heeft verrassende voordelen: ‘Het mooie is dat veel artiesten zelf naar ons toe kwamen met het aanbod om een benefietconcert te geven. Ook de voorwerpen voor de veiling zijn spontaan aangeboden door mensen die De Groene Zwaan een warm hart toedragen.’

De Groene Zwaan: van vroeger naar nu

Heel af en toe worden er nog kerkdiensten gehouden in het gebouw. Het religieuze aspect speelt geen actieve rol meer, maar in de geest van Luther is De Groene Zwaan nog steeds een plek waar ruimte is voor alles dat zich niet conformeert aan de gevestigde orde. In De Groene Zwaan wordt het leven gevierd.

 

‘Jong en oud, arm en rijk, net zoals ooit bij de kerkdiensten. Alleen hebben de rijken geen gereserveerde banken meer.’

 

Er is dan ook volop positiviteit over de toekomst: ‘De Groene Zwaan is in 2019 het mooiste gebouw van het dorp en een plek waar iedereen wel eens iets te doen heeft. De Groene Zwaan als de parel van De Rijp, waar vriendschappen ontstaan en mooie herinneringen worden gemaakt.’

 

De crowdfundingcampagne voor de restauratie van De Groene Zwaan loopt nog tot 10 november 2017, dus doe nu een donatie en help dit monument aan een nieuw verenpak!

© 2024