De actiecampagnes op voordekunst: dit gebeurde de eerste maand

De actiecampagnes op voordekunst: dit gebeurde de eerste maand

In april lanceerde voordekunst, in samenwerking met online partner Digital Natives, een nieuw soort campagne: actiecampagnes. Inmiddels staan de eerste campagnes live en is er ruim 30.000 euro opgehaald. Wat gebeurde er in de eerste maand?

Instellingen en makers uit de creatieve sector kunnen met deze actiecampagnes verschillende soorten tegenprestaties aanbieden in ruil voor een donatie, zonder doelbedrag of looptijd. Hard nodig, want bijvoorbeeld musea zijn nog steeds gesloten en tours zijn afgelast. Met actiecampagnes dragen dragen donateurs bij aan het ondersteunen van hun favoriete maker of instelling, de makers en instellingen genereren tijdelijk extra inkomsten. 

De actiecampagne-aanmeldingen

Binnen een maand melden 50 initiatieven een actiecampagne aan. De verdeling tussen makers en instellingen is vrijwel gelijk, beide zo'n 50%. De meeste aanmeldingen komen nu uit de disciplines muziek, theater en beeldende kunst. Maar ook disciplines als erfgoed en vormgeving zien we terug tussen de aanmeldingen. 

Naamloos-4

De motivaties om een actiecampagne te starten verschillen, maar afgelaste tours en geloten musea voeren de boventoon. 

Patrick van der Linden (dirigent van Ars Musica) maakte zich druk om de professionele musici toen de maatregelen rondom het coronavirus bekend werden gemaakt. Dat liet Herman Stomphorst (vriend van Ars Musica) niet los. ‘’Een week lang vroeg ik mij af wat ik daaraan kon doen. Op zaterdag schreef ik als Zakenvriend van Ars Musica een plan. Een paar dagen later was het plan omarmd en inmiddels werken we met een prachtig team van Ars Musica aan de actiecampagne’’ schrijft hij in een update op de campagnepagina. In de eerste week dat de campagne live stond werd er 15.000 euro opgehaald. 

 

Tegenprestaties en donateurs

Doneren kan al vanaf 10 euro, met of zonder tegenprestatie. En makers zijn creatief: elke campagne biedt bijzondere tegenprestaties waar uit te kiezen valt, verschillend qua inhoud en prijs. 

Zo kun je een persoonlijk berichtgedicht ontvangen van de Plotscast (15 euro), live meeluisteren en kijken bij een van de Thuiskamerconcerten van Bauwien (27 euro) of een virtuele stadswandeling ontvangen via de campagne van Culturele Agenda (20 euro). Met een wat dikkere portemonnee kun je de Lovebells een serenade laten zingen aan een persoon naar keuze (500 euro) of kun je geheel digitaal een Photoshop-portret (250 euro) laten opmaken door gitarist en striptekenaar Storm Kevin.

De tegenprestaties bieden een unieke manier om direct in contact te staan met het publiek. ‘’Meer dan 15 mensen hebben een kaartje gekocht voor het huiskamerconcert van 9 mei, het concert gaat dus door!’’ vertelt Bauwien in een update op haar campagnepagina. 

En extra lief: donateurs kiezen vaak ook geen tegenprestatie, maar kiezen er voor te doneren zonder. 

tegenprestaties

 

In de eerste maand doneerden er meer dan 700 donateurs aan actiecampagnes, met hartverwarmende motivaties. Een greep uit de berichten:

‘’Deze 89-jarige dame is groot fan van Ars Musica en wil graag steunen’’. - een donateur van Ars Musica.

en

‘’Supergoed dat deze theatergroep zo creatief is geweest om toch met alle RIVM richtlijnen een voorstelling voor mensen te maken in en om de zorg’’ stelt een donateur van de actiecampagne ‘Sneeuwwitje Thuisbezorgd.'

Doe het samen, doe het voordekunst 💛.

 

Je kunt nog steeds een actiecampagne aanmelden! Meld je als maker of instelling aan via dit formulier en vertel ons waarom jij een actiecampagne wilt starten. 

Ben je benieuwd naar de actiecampagnes die nu live staan? Neem hier een kijkje tussen de verschillende campagnes. Je kunt hier meer lezen over actiecampagnes en de bijbehorende spelregels.

 

© 2024