Houd de liefde levend: 5 tips voor ‘crowdkeeping'

Houd de liefde levend: 5 tips voor ‘crowdkeeping'

Contact onderhouden met jouw crowd is belangrijk– ook ná je crowdfundingcampagne. Voordekunst wil makers hier graag bij helpen, zoals we ook al eerder schreven in het kader van crowd engagement. Het afgelopen half jaar deed Anne Gelderland onderzoek naar manieren om makers en donateurs beter met elkaar in contact te brengen. Hieronder zet ze de meest relevante uitdagingen en tips op een rijtje!

 Een warme band, waarom?

Gefeliciteerd, je hebt genoeg geld binnengehaald voor je nieuwe project. Helaas is dit bedrag na één voorstelling, film of boek op, terwijl een loyale crowd keer op keer zorgt voor volle zalen, daverend applaus, gratis promotie en uitverkochte exposities.

 Donateurs waarborgen jouw bestaansrecht en maken je draagvlak groter. Mits je de relatie levend houdt.

‘Crowdbehoud’ lukt niet altijd

Iedereen weet: een relatie onderhouden kost tijd. Tijd die je niet altijd hebt of snel verliest – om te luisteren naar de ander en steeds weer iets van je te laten horen. Na afloop van een campagne verwatert het contact tussen maker en donateur dan ook vaak snel, of het blijft bij algemene contacten zoals sociale media en nieuwsbrieven.

mate_van_contact

Mate van contact tussen makers en donateurs na crowdfunding

Beren op de weg

Tijdsgebrek is niet de enige boosdoener. Nee, er zijn meer obstakels op de weg naar succesvol relatiebeheer. Zo zijn er makers die zich volledig storten op het artistieke proces, zodra het bedrag is verzameld en de lege champagneflessen zijn opgeruimd. Andere makers zien door de bomen het bos niet meer. En weten hoe je dit aanpakt is ook een kunst op zich.

obstakels

Obstakels die relatiebeheer in de weg staan

Vijf smaakvolle tips

Wat kun je dan wél doen? Menig relatiemarketeer heeft hierover zijn hoofd gebroken. Vandaag de dag kunnen wij hier de vruchten van plukken.

tip_1

Tip 1: Leer eerst jouw crowd kennen

Waarom? De grootste fout die je kan maken is zelf de behoeften van jouw publiek gaan invullen. Ga in plaats van aannames uit van inzichten en de relatie zal zegevieren.

Hoe? Vraag het ze! Stuur bijvoorbeeld een simpele enquête uit of bel een donateur op.  Leer wie het zijn, welke kanalen zij gebruiken en hoe ze betrokken willen worden. Maak op basis van de feedback een fictief persoon en laat deze je raadgever zijn.

tip_2

tip 2: Overtref hun verwachtingen

Waarom? Voldane verwachtingen leiden tot tevredenheid. Overtroffen verwachtingen tot een blijde verassing, enthousiasme en loyaliteit.

Hoe? Stap 1. Ontdek wat de verwachtingen zijn. Stap 2. Doe er een schepje bovenop. Groots hoeft dit schepje niet te zijn. Een persoonlijk bericht of een exclusieve uitnodiging voor een concert is al hartverwarmend.

tip_3

tip 3: creëer interactie; niet eenzijdig zenden

Waarom? Een relatie waar altijd maar één persoon aan het woord is, is gedoemd te falen.

Hoe? Nodig je publiek uit om in gesprek te gaan. Stel vragen, plaats uitdagingen of spelletjes, en reageer regelmatig.

tip_4

tip 4: Als je iets vraagt, geef dan ook iets terug

Waarom? Als je te vaak een beroep doet op jouw donateurs worden ze moe en verdwijnt de gunfactor.

Hoe? Wanneer je iets vraagt van je publiek, let er dan op dat je ook van tijd tot tijd iets teruggeeft. Zoals een teaser voor een nieuw nummer, tips over een schildertechniek of een leuk historisch feitje over jouw erfgoedproject.

tips5

tip 5: Wees mee dan een instagramprofiel

Waarom? Wanneer contact enkel via een statisch scherm verloopt, gaat de menselijke connectie deels verloren.

Hoe? Probeer in elk aspect van je sociale media jouw persoonlijkheid en emotie te integreren. Maar stap er ook buiten – organiseer een evenement, stuur een kaartje, nodig donateurs uit in je atelier.

Dus: Let op de valkuilen, blijf communiceren en gebruik deze tips, dan leven jij en jouw crowd nog lang en gelukkig! 😊 Succes!

 

Heb je een idee voor een project? Stuur hier gemakkelijk je idee op en ontvang feedback van onze experts!

 

© 2019