Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Martijn van de Griendt

Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Martijn van de Griendt

Fotograaf Martijn van de Griendt deelt zijn tips voor het voeren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Als ambassadeur van voordekunst inspireert hij komend jaar makers die ook nadenken over crowdfunden. We geven het woord dan ook graag aan hem. Martijn van de Griendt: “Crowdfunding maakt het mogelijk om zelf mijn fotoboeken uit te geven”

 

Martijn van de Griendt: Sinds 2012 heb ik zeven keer gecrowdfund via voordekunst, vaak voor mijn fotoboeken. Vroeger was een heel andere tijd, maar inmiddels kun je niet meer naar een uitgever gaan die de kosten en het risico voor een fotoboek op zich neemt. Dat gebeurt echt bijna nooit meer. Bovendien vind ik het ook heel leuk om eigen baas te zijn, maar dat moet je wel kunnen betalen.  Crowdfunding maakt het mogelijk om zelf mijn boeken uit te geven.

Daarnaast is crowdfunding natuurlijk niet alleen een manier om de financiën rond te krijgen en geld binnen te halen, het gaat ook om de band die je opbouwt en onderhoudt met de mensen die jouw werk blijkbaar goed en leuk vinden. Doordat ik zo vaak heb gecrowdfund durf  ik ook wel te zeggen dat je een soort vaste groep aan donateurs opbouwt. Een vaste kern van mensen die je fotoboeken kopen. 

Met ruim tien jaar crowdfunding ervaring zijn dit de tips die ik andere fotografen altijd meegeef:

 

1. Neem er veel tijd voor

Ik wil toch altijd weer benadrukken dat je veel tijd voor je campagne moet maken en het crowdfunden niet te licht moet opnemen. Het is niet zo dat je een filmpje maakt, wat tegenprestaties online knalt en achterover kunt leunen. Neem hier dus ook echt de tijd voor. 

''Het gaat ook om de band die je opbouwt en onderhoudt met de mensen die jouw werk blijkbaar goed en leuk vinden.''

2. Creëer een buzz rondom je crowdfunding

Binnen je looptijd wil je zoveel mogelijk aandacht voor je project creëren, zonder dat het overdreven wordt. Denk van tevoren goed na over je doelgroep en de manieren waarop je je project kunt promoten bij je achterban. Voordekunst heeft hier een handige tool voor; het campagneplan-canvas (hier te downloaden: CANVAS-voordekunst). Door dit canvas in te vullen, zet je de eerste stappen in het vormgeven van je crowdfunding. Door eerst voor jezelf op papier te zetten waarom je je project ook alweer wilt realiseren en hoe je crowdfunding campagne eruit ziet, kom je vaak makkelijker tot het beschrijven van de doelgroep en de promotiemiddelen die je kunt inzetten om die doelgroep te bereiken. 

 

3. Vraag hulp!

Zet voordekunst ook in. Zij kunnen met je meedenken en je helpen met bijvoorbeeld het bepalen van een realistisch doelbedrag. Ook tijdens de campagne denken ze graag met je mee, dus pak die telefoon en bel ze op!

 

 

Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen! Vertel ons jouw idee.

Martijn van de Griendt en nog 3 creatieve makers zijn een jaar lang ambassadeur van voordekunst! Met hun ervaring zetten ze zich in om medemakers te inspireren. Creatieve makers die nog niet eerder gecrowdfund hebben, maar daar wel meer over willen weten. Lees meer over onze ambassadeurs.

© 2024