Waarom je juist wél moet crowdfunden in de zomer

Waarom je juist wél moet crowdfunden in de zomer

Je zou misschien denken dat de zomer geen geschikte periode is om te crowdfunden. Maar de zomer biedt juist veel mogelijkheden voor offline promotie! Hieronder zetten we kort uiteen wat de voordelen zijn van crowdfunden in dit seizoen.

In de zomer zijn veel makers huiverig om een campagne te beginnen. Is niet iedereen op vakantie? En dat terwijl dit seizoen juist vol mogelijkheden zit om je project onder de aandacht te brengen! Je kunt zelf dingen organiseren, en er vinden veel evenementen plaats waar je bij kunt aansluiten. Zijn je vrienden en familie op vakantie? Ook dat is geen probleem. Trek iets meer tijd uit voor je campagne, zodat je iedereen kunt benaderen. Doneren via voordekunst is gemakkelijk, waar je ook bent.

Offline promotiemomenten

Naast online promotie (via bijvoorbeeld social media en e-mail) is offline promotie minstens zo belangrijk tijdens je crowdfunding! Op die manier kun je namelijk veel mensen bereiken en door persoonlijk met hen in contact te komen leer je je doelgroep kennen. Daarnaast zijn mensen sneller geneigd te doneren als ze jou als maker kennen én wordt je relatie met je crowd sterker.

dave-lastovskiy-127581 Een voorleessessie met champagne op een zomeravond? Doen!

De zomer is natuurlijk hét perfecte moment voor offline promotie. Denk aan ludieke acties in de stad, een klein concert in het park of een benefietbarbecue met optredens. Omdat veel mensen buiten zijn en genieten van hun vrije tijd is de zomer de juiste tijd om een offline promotiecampagne te voeren.

Het makkelijkste is om mensen gewoon te laten doneren via hun telefoon. Krijg je cash binnen? Dan kun je dat later door ons bij laten schrijven. En eventueel kun je gebruik maken van incassoformulieren. Genoeg opties dus.

 

De zomer is de perfecte tijd om een offline promotiecampagne te voeren

 

Summer_School Wat dacht je van een benefietbarbecue? 

 

Werven op evenementen

In de zomer vinden veel evenementen plaats, zoals festivals, concerten, summer schools of exposities. Dit zijn mooie gelegenheden om je bij aan te sluiten. Je kunt denken aan een optreden op een festival, het uitdelen van flyers tijdens een buurtborrel, het ophangen van posters op strategische plekken in de stad, of het geven van een presentatie over je project. Je kan met de pet rondgaan, ambassadeurs zoeken voor je project of een standje inrichten waar bezoekers direct kunnen doneren.

aranxa-esteve-130752Je hebt makkelijker contact met je publiek tijdens evenementen.

Als je al een optreden of ander publieksmoment gepland hebt, vergeet dan niet om het publiek te vragen om te doneren en belicht de mooie tegenprestaties die ze van je kunnen krijgen. 

 

Door festivals aan je project te verbinden geef je aan dat er erkenning en animo voor je project is

  stephen-arnold-114252_copyFestivaloptreden? Neem de tijd om je publiek te vertellen over de campagne!  

 

Crowdfunden in de zomer: waar moet je aan denken?

De zomer is dus een heel geschikte periode om te crowdfunden! Houd wel rekening met een paar zaken:

  • Langere looptijd: Omdat je vrienden en familie wellicht op vakantie zijn, is het verstandig om een langere looptijd uit te trekken voor je campagne. Normaliter adviseren we een looptijd van 30 à 40 dagen, maar kies nu voor een looptijd van ongeveer 40 tot 50 dagen. Zo weet je zeker dat je geen potentiële donateurs misloopt!

  • Voordekunst blijft deze zomer open: Tijdens de zomer werken we bij voordekunst gewoon door. Je kunt ons dus op alle werkdagen bereiken voor vragen en advies. Bel ons op, stuur een mail of gebruik de chatfunctie op de website.

  • Maak foto’s: Heb je offline promotieacties gepland staan? Vergeet dan niet genoeg foto’s te maken. Dit is weer mooi promotiemateriaal voor je campagne en zo laat aan je donateurs zien dat je hard werkt aan je campagne.

  • Blijf updates plaatsen: Laat bestaande donateurs en mensen die je project als favoriet hebben gemarkeerd weten waar ze je kunnen ontmoeten, en wat je allemaal doet om de campagne tot een succes te maken. Dit doe je gemakkelijk via de updatepagina op je projectpagina. 

We wensen je een hele fijne zomer en zien je graag bij voordekunst.

Start je campagne hier!

 

P.S. Heb je tijdens je campagne een evenement of zomerse borrel georganiseerd? Stuur ons een foto! 

© 2017