Wat crowdfunders kunnen leren van verkiezingscampagnes

Wat crowdfunders kunnen leren van verkiezingscampagnes

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Binnenkort mogen Nederlanders hun stem doneren aan de partij, persoon of campagne die hen het meest aanspreekt.

Wat kun je leren van deze campagnes voor jouw eigen crowdfundingcampagne?

 

vertel een persoonlijk verhaal

Een persoonlijk verhaal is vaak heel overtuigend. Mensen willen graag weten waarom jij de persoon bent om dit project tot een goed einde te brengen, en wat de achtergrond is van je idee. Authenticiteit en herkenbaarheid worden gewaardeerd. Op vrijwel alle campagneposters, en in spotjes en video's zie je de lijsttrekker. Doe dit ook in jouw campagnevideo, campagnepagina, en promotiematerialen. Dit verhoogt de authenticiteit en de herkenbaarheid. Ook voor media zijn persoonlijke verhalen vaak interessanter dan alleen de droge feiten, omdat er emotie wordt overgebracht

Een project van een jonge designer die de kans van haar leven krijgt door nieuw werk te ontwikkelen in dé keramiekstad in China, is een fijner verhaal om deel van uit te maken dan een organisatie die een nieuw computersysteem wil implementeren. 

 17015669_10154158714640064_8402919290872425670_o

Lenneke Wispelwey gaat één maand naar China om nieuw werk te ontwikkelen in de 'keramiek hemel op aarde'; Jingdezhen.

communiceer een helder doel 

Naast een persoonlijk verhaal is het nodig dat je een helder doel communiceert: waarom moeten mensen bijdragen, en wat ga je met hun bijdrage doen. Politici spreken ook continu over de doelen die ze hebben als zij de macht krijgen. Zorg dat mensen in een oogopslag (op je pagina), of in 5 seconden (in een gesprek) weten waar ze aan kunnen bijdragen. Hoe duidelijker, hoe beter. 

Vergelijk de korte standpunten van politieke partijen met concrete crowdfunddoelen: 'Huren omlaag, salaris omhoog'. 'Minder bureaucratie, meer handen aan het bed'. 'Het sluiten van kolen- en kerncentrales'. 'Goed werk, goede zorg, goed onderwijs'. etc.

Voorbeeld van heldere doelen bij crowdfunding: ‘Ik ga crowdfunden voor de drukkosten van mijn fotoboek.’ ‘Jij kan mij helpen door bij te dragen aan de studiokosten voor ons album.’ ‘Met jouw hulp, kunnen we het fantastische decor maken dat ons theaterstuk extra bijzonder maakt.’

Je weet dan als donateur/stemmer gelijk waar je aan bijdraagt.

FOn7Hgb92A15O9Pa

'Station to station to station': een conducteur en een camera. 700 unieke foto's van een verborgen spoorlandschap verzameld in een fotoboek. 

urgentie

Een veelgebruikte strategie in de politiek is het benadrukken van urgentie: “Als je nu niet op ons stemt komt het nooit meer goed”. Dat geeft mensen een extra reden om hun stem te laten horen voor iets dat ze belangrijk vinden. Bij crowdfunden werkt het net zo: als je mensen laat weten dat ze deze week nog kunnen zorgen dat je project mogelijk wordt, wordt hun impact groter, en zullen ze eerder doneren. Hier kan je ook bij je tegenprestaties rekening houden: maak een tegenprestatie slechts een week beschikbaar, of met een beperkte oplage.

92cpurzZKigeAXzP 

DJBroadcast, een magazine over clubcultuur, zat in moeilijkheden maar redde zichzelf via crowdfunding.  

 

donateurs maken je campagne

Net als bij verkiezingen is het bij crowdfunden van belang dat je mensen overhaalt om mee te doen. Zonder hen slaagt je campagne niet. Dus houdt hen steeds voor ogen in je voorbereiding en tijdens je campagne. Weet wie je potentiële donateur (kan) zijn en stem je campagne daar op af!

 

 

© 2024