Voordekunst kiest: Geef Bellevue de Ruimte!

Voordekunst kiest: Geef Bellevue de Ruimte!

Ons favoriete project deze maand is een bijzondere: theater Bellevue kent een lange Amsterdamse geschiedenis, en bestaat in de huidige vorm al dertig jaar. Aan het programma schort niets, maar de uitstraling van het theater is hard aan een update toe. 

giphy_3 

Daarom wil Bellevue in de zomer van 2018 gaan verbouwen. De wens is om de entree, de hal en de publieksruimtes opnieuw in te delen en te vernieuwen. Ook het buitenaanzicht willen ze een nieuwe look geven. De gevel wordt opnieuw betegeld en de entreeportalen worden vernieuwd, in de geest van het uit 1840 daterende gebouw.

Om dit mogelijk te maken zijn ze een crowdfunding gestart. Die gaat behoorlijk hard, wat blijk geeft aan de bijzondere plek die dit theater in het hart van veel liefhebbers én professionals inneemt. We spraken directeur Jeannette Smit over de campagne.

giphy_4_1

Een ruimer en mooier jasje

Dat er in zo’n korte tijd zoveel mensen zo gul hun steun betuigden vindt Jeannette werkelijk hartverwarmend. "We hadden dit niet durven dromen maar het motiveert ons enorm om door te gaan met wat we doen: het warmste en meest toegankelijke theater van Amsterdam zijn, waar je nieuwe en bekende theatermakers ontmoet en waar je verrast wordt door de kracht en kwaliteit van de voorstellingen. Alleen na de zomer in een ruimer en mooier jasje, dankzij de donateurs!” 

Het geld van de donateurs is nodig om de begroting omtrent de broodnodige verbouwing sluitend te krijgen. Het is nu echt dringen geblazen om via de kassa en overvolle hal, de theaterzalen en Theatercafé De Smoeshaan te bereiken. Daarom willen ze de entree, de hal en de publieksruimtes opnieuw indelen en vernieuwen. 

"De crowdfunding is eigenlijk het leukste wat ik in jaren gedaan heb!"

Moderne verlichting, nieuwe vitrines

"Ook de gevel van Theater Bellevue willen we, uiteraard in de geest van het uit 1840 daterende gebouw, een nieuwe look geven. Met nog zo’n drie weken te gaan kunnen we met de overige opbrengsten van de crowdfunding, geplande investeringen naar voren halen!”

Het theaterseizoen sluit op 15 juli. Daarna wordt er de gehele zomer hard gewerkt om op 5 september weer open te kunnen. "Mét een nieuw buitenaanzicht, mét een ruimere foyer én met makkelijkere toegang van en naar theatercafé de Smoeshaan. Hopelijk dus ook met digitale schermen, moderne verlichting en nieuwe vitrines, zodat we de producties van onze theatermakers dichter bij ons publiek kunnen brengen.”

giphy_1 

Lieve reacties

De crowdfunding is hard nodig, maar Jeannette en het team vinden het gelukkig ook heel leuk. “De crowdfunding is eigenlijk het leukste wat ik in jaren gedaan heb! We ontvangen zoveel lieve reacties, soms zelfs van mensen die nog nooit in Bellevue zijn geweest. Mensen erkennen dat het nodig is dat we wat meer ruimte creëren, maar gunnen het ons enorm. Het is ontroerend om te zien hoe mensen onze diversiteit aan voorstellingen, het personeel, maar ook de intimiteit van het theater geweldig waarderen.”

We ontvangen zoveel lieve reacties, soms zelfs van mensen die nog nooit in Bellevue zijn geweest.

Beroemdheden

Natuurlijk waren wij ook benieuwd of er beroemdheden aan de campagne hebben gedoneerd. Bellevue is namelijk voor veel Nederlandse theatermakers - jong en gevestigd - een thuishonk, en De Smoeshaan staat bekend om het feit dat tout acterend Nederland er regelmatig een afzakkertje komt drinken.

Daarop antwoordt Jeannette: “Veel bekende theatermakers en cabaretiers zijn bij Bellevue begonnen en we zien ze nog met grote regelmaat. Zo is Marcel Musters het gezicht van de campagne, maar hebben ook Alex Klaassen en Christine de Boer (van Yentl & de Boer) hun bijdrage geleverd. Andere theatermakers zoals Theo Nijland en Kiki Schippers helpen ons middels geweldige tegenprestaties, en ook van o.a. Jack Spijkerman en Helen de Zwart ontvingen we een ruimhartige donatie." 

"Maar net zo bijzonder en welkom vinden we de kleine donaties van gewone bezoekers, van oud-medewerkers, van fanatieke Smoeshaan-gasten, van de vele theatergezelschappen en andere cultuurliefhebbers. Honderden hebben al gedoneerd en wij zijn ieder van hen ontzettend dankbaar! Het voelt als een groot goed om dit met en voor elkaar te doen”.

Je kunt nog tot 10 juni 2018 doneren aan de campagne van Bellevue.  Leuke tegenprestaties zijn onder andere vipkaarten, een kaasplank gemaakt van de bar van theatercafé De Smoeshaan,  en een rondleiding backstage bij Zondag met Lubach. Check ze hier

giphy_2_1

© 2018