Anneke Sipkens (BankGiro Loterij Fonds): Kunstenaars hebben een enorme potentie tot verandering

Anneke Sipkens (BankGiro Loterij Fonds): Kunstenaars hebben een enorme potentie tot verandering

Het BankGiro Loterij Fonds draagt sinds 2015 als matchfundingpartner bij aan verschillende projecten op voordekunst. We spreken Anneke Sipkens, algemeen directeur van Stichting DOEN waar BankGiro Loterij Fonds onderdeel van is, over kunst en de kracht van verandering die achter kunst schuilt.

We ontmoeten Anneke in het nieuwe duurzame kantoor van de Goede Doelen Loterijen aan de Beethovenstraat, waar ook Stichting DOEN is gehuisvest. Met een ‘bladerdak’ van glas en aluminium als blikvanger, gebruik van regenwater voor onder andere de daktuin en energieopwekkende ramen past het helemaal bij de drie terreinen die Stichting DOEN belangrijk vindt: Groen, sociaal en creatief. 

DQOwmGKEZLGvyJoYV3wIVrnBHxSkxQC6z-Z8g2AC5MayF9nUyzymbCpVIyc81DaHt_ckvmzAKEj42g11ricUGSyIP9u8n_Vy640XhlrmY1MWtAFApOHfk4VhgESJRVhnFhcE4h2b9YR_rI60vrzzjacHet kantoor van het BankGiro Loterij Fonds, onderdeel van Stichting DOEN. Foto door: Jasper Juinen 

Voor Anneke zelf zijn deze drie terreinen van belang voor onze samenleving. ‘Na twintig jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, bedacht ik: waar wil ik de volgende twintig jaar mijn werkzame leven aan wijden. Ik heb daar heel bewust voor gekozen. Ik dacht op een bepaald moment; waar zijn wij als wereld nou eigenlijk mee bezig? Dit moet anders’.’

‘’Dan zie je dat kunstenaars echt een rol spelen met het tonen van een nieuwe wereld’’

Het is het meest duurzaam gerenoveerde kantoor in Nederland. Anneke vertelt vol enthousiasme over de vloer in de kantine van het nieuwe kantoor: ‘’De vloer in de kantine is gemaakt door maatschappelijk geëngageerde architecten met duurzame materialen door middel van een 3D printer en kan zo een enorme bijdrage leveren aan CO2 reductie. Dan zie je dat design echt een rol speelt bij het tonen van een nieuwe wereld en een duurzame samenleving.’’

Het BankGiro Loterij Fonds is onderdeel van Stichting DOEN.  Het BankGiro Loterij Fonds draagt als matchfundingpartner via voordekunst specifiek bij aan projecten van kunstenaars die maatschappelijk geëngageerd zijn en hun publiek actief een rol geven in de ontwikkeling, uitvoering of presentatie van het project. ‘’We moeten met nieuwe methodes en ideeën de wereld veranderen. Wij willen daarom kunstenaars en makers ondersteunen die met nieuwe perspectieven naar de wereld kijken en hun publiek daarin meenemen. Dat kan ook op het gebied van voedsel of duurzaamheid zijn.’’

‘’Wij willen daarom kunstenaars en makers ondersteunen die met nieuwe perspectieven naar de wereld kijken en hun publiek daarin meenemen’’

De vier uitgangspunten van het BankGiro LoterijFonds

Het BankGiro Loterij Fonds droeg al aan 72 projecten bij op voordekunst. De vier uitgangspunten waar het BankGiro Loterij Fonds zich op richt zijn radicale verbeelding, inclusie, social practice en verandering en beweging. Projecten zoals ‘Idje wil niet naar de kapper’ (een inclusief kinderboek), ‘Lost not found’ (een streetart project om aandacht te vragen voor verdwenen vluchtelingenkinderen) of de campagne ‘’De eetbare plasticsoep'' (die voedselschaarste, overbevissing en gebrek aan duurzaamheid aan de kaak stelt) zijn dan ook projecten die hier goed bij passen en die een bijdrage mochten ontvangen vanuit het fonds. 

’We zullen nooit bijvoorbeeld zomaar een fotoproject steunen. Het project moet een bezoeker meenemen en betrekken. We geloven in een betere wereld en we steunen dan ook makers die anders naar de wereld kijken. Want kunstenaars hebben daarin een enorme potentie tot verandering. Kijk bijvoorbeeld naar het project ''All you can art''. Zij betrekken nieuwe doelgroepen bij kunst en gaan samenwerkingen aan met sociale ondernemers. Zij maken echt nieuwe inclusive verbindingen, betrekken doelgroepen zoals het publiek dat doorgaans in atelierruimtes komt maar óók dakloze jongeren en exverslaafden ’’

vdk_bij_bankgiroloterij_-_Caecilia_Rasch_-4 Anneke Sipkens in het kantoor van het BankGiro Loterij Fonds. Foto door: Caecilia Rasch 

Publiek is belangrijk bij creatieve projecten, een mening die voordekunst en het BankGiro Loterij Fonds delen. ‘’We willen dat zoveel mogelijk publiek in contact komt met de kunsten, al bestaand publiek maar ook nieuwe doelgroepen. Wij zien de steun die het BankGiro Loterij Fonds geeft aan projecten als middel om de maatschappij te veranderen, maar dan moeten natuurlijk wel zo veel mogelijk mensen daarmee in aanraking komen. Voor ons is het belangrijk dat we ook nieuw publiek bereiken. Hoe zorgen we dat mensen van alle verschillende achtergronden bereikt worden en dat deze zo ook buiten hun eigen gezichtsveld gaan kijken? Ja, dat is wel een vraag die wij veel bespreken met makers’’ 

Maar niet alleen nieuwe doelgroepen betrekken, ook nieuwe makers uit andere achtergronden zijn belangrijk om te motiveren. “Bereiken wij wel alle makers? Bereiken we die makers met cultureel diverse achtergronden wel voldoende? Bereiken we genoeg makers buiten de randstad? En zijn wij inclusief genoeg zodat iedereen ons aanvraagformulier begrijpt? We willen echt die verschillende stemmen horen én bereiken. Daarin kan voordekunst een belangrijke schakel zijn” 

‘’Jullie ondersteunen echt ontzettende veel kleine initiatieven die aanvullend zijn op wat wij doen”.’’

vdk_bij_bankgiroloterij_-_Caecilia_Rasch_-1 Roy Cremers, directeur voordekunst, in gesprek met Anneke Sipkens. Foto door: Caecilia Rasch 

De samenwerking met voordekunst

De samenwerking met voordekunst en het BankGiro Loterij Fonds gaat al heel goed. ‘’Jullie ondersteunen echt ontzettend veel kleine initiatieven die aanvullend zijn op wat wij doen als BankGiro Loterij Fonds. Wij zien onze ondersteuning als matchfundingpartner dan ook als erg belangrijk.’’ 

‘’Het is ontzettend leuk wat voordekunst doet, het is heel concreet en het zijn leuke projecten waar je aan kunt bijdragen als donateur’’. Anneke geeft zelf aan nog niet gedoneerd te hebben. ‘’Ik ben al een poosje directeur, maar kennelijk heeft voordekunst mij privé nog niet bereikt.. En dat is jammer, want ik ben wel iemand die zou doneren’’. 

Ruimte dus nog voor verbetering. In 2020 bestaat voordekunst tien jaar, een mooie aanleiding om gezamenlijk de zichtbaarheid te vergroten? We gaan het zien! 

Ben jij een maker met een creatief idee en wil je ook een campagne aanmelden op voordekunst? Wij denken met je mee! Meld hier je idee aan.

Benieuwd of je daarbij in aanmerking komt voor een bijdrage van het BankGiro Loterij Fonds? Bekijk de partnerpagina van het BankGiro Loterij Fonds of meld je campagne direct aan

© 2019