Crowdfunding voor instellingen

Crowdfunding voor instellingen

Iedereen die bij voordekunst crowdfundt krijgt van ons begeleiding, maar voor grote instellingen die een hoog bedrag willen ophalen bieden wij een bijzonder traject aan: het adviestraject. Wat dat inhoudt? We leggen het hier uit, mét voorbeelden. 

Crowdfunding wordt de laatste jaren veelvuldig ingezet, met name door individuele makers en kleine en middelgrote gezelschappen.

Instellingen blijven achter en dat is jammer, want juist de campagnes van instellingen kunnen de zichtbaarheid van kunst en cultuur vergroten. Bovendien bereiken zij een groter publiek.

Voor instellingen heeft voordekunst dan ook een adviestraject in het leven geroepen waarbij we nét wat actiever helpen bij het opzetten en uitvoeren van een campagne.

Draagvlak creëren is het échte doel van crowdfunding.

Het adviestraject

Voordekunst biedt grote instellingen het adviestraject aan. Dit pakket omvat verschillende contactmomenten en intensieve begeleiding. Daarmee wordt samen met de organisatie een concreet project en een strakke campagneplanning op poten gezet.

Daarnaast wordt er samen gewerkt aan een interne verdeling, waardoor iedereen binnen de organisatie een deel van de verantwoordelijkheid draagt.

Kijk voor meer informatie over het adviestraject en voorbeelden van instellingen die je zijn voorgegaan op de instellingenpagina.

maxresdefault_1

Het Rotterdamse Theater Walhalla haalde met behulp van 659 donateurs € 83.300,- op voor de aanschaf van een nieuwe tribune.

Crowd engagement

Wat maar weinig mensen weten: het gaat bij crowdfunding niet primair om het ophalen van donaties.

Natuurlijk dragen donaties bij aan een verbouwing, nieuwe tribune of de restauratie van een kunstwerk, maar het betrekken van publiek is het échte doel.

Door het opzetten van een crowdfundingcampagne kan bestaand publiek meer betrokken worden en nieuw publiek aangetrokken.

Crowdfunding is daarom een instrument om publiek op een laagdrempelige wijze bij je organisatie te betrekken. We spreken daarom niet zozeer over crowdfunding, maar over crowd engagement.

“Veel culturele instellingen denken bij crowdfunding snel aan de grote hoeveelheid werk. Ze vergeten dan dat de grootste winst niet het geld is, maar de actieve betrokkenheid van donateurs.” - Roy Cremers, directeur voordekunst 

Het feit dat jij zoveel donateurs aan je hebt weten te binden, kan bijdragen aan het versterken van je imago. 

Marketingtool

Naast het financieren van een project, biedt crowdfunding dus een instrument om je als instelling actief in te zetten voor het bereiken van nieuw publiek en het versterken van de relatie met bestaand publiek.

Daarnaast zorgen de promotieacties voor een groot bereik. Daardoor kan crowdfunding ook een middel zijn om je als instelling te (her)profileren.

Het feit dat de instelling zoveel donateurs aan zich heeft weten te binden, kan bijdragen aan het versterken van je imago of het overtuigen van andere financiers om bij te dragen aan je organisatie. 

5_Geef_bellevue_de_ruimte_-_optie_2

Theater Bellevue volgde het adviestraject en haalde met de crowdfundingcampagne 149% van het doelbedrag op. Meer dan genoeg om hun voorgevel en café De Smoeshaan van een mooie renovatie te voorzien.

Intern draagvlak

Naast het actief betrekken van bestaand en nieuw publiek en het promoten van je instelling, creëert crowdfunding ook draagvlak binnen een organisatie.

Of het nou gaat om een kleine of een grote instelling, de succesfactor van de campagne is grotendeels afhankelijk van de mate waarin het project door de medewerkers (en vrijwilligers) wordt gedragen. Zij zorgen namelijk voor het vergroten van het bereik, maar ook voor een verdeling van inzet en creativiteit.

Een campagne die actief wordt gedragen van directeur tot vrijwilliger, kan zorgen voor een positieve en actieve energie binnen je organisatie én naar buiten toe.

Wat levert een adviestraject op?

Er kunnen bij een goed opgezette crowdfundingcampagne dus meerdere resultaten worden behaald, namelijk het: 

  • Vergroten van je zichtbaarheid
  • Bereiken van nieuwe doelgroepen
  • Versterken van je imago
  • Overtuigen van andere financiers
  • Activeren van bestaande achterban 
  • Financieren van een mooi project

westfries

Het Westfries Museum wist crowdfunding al twee keer effectief in te zetten om hun projecten te realiseren.

Campagne opzetten

Dat crowdfunding een succesvolle tool kan zijn voor instellingen blijkt wel uit de verschillende instellingen die via voordekunst een crowdfunding hebben opgezet. Kijk bijvoorbeeld eens naar het project van De Kleine KomedieEye FilmmuseumTheater Walhalla of het Metropole Orkest. Het Westfries Museum wist crowdfunding via voordekunst zelfs al twee keer succesvol in te zetten!

Wil je voordekunst mee laten denken over crowdfunding door jouw instelling? Neem dan contact op met mij, Ella Kuijpers via ella@voordekunst.nl of telefonisch: 020-2337019. 

© 2018